Ta hand om dig!

Alla människor bör gå till kiropraktorn med viss regelbundenhet. Man gör service på sin bil, går på den årliga tandläkarkontrollen men ofta glömmer man bort resten av kroppen, den ska bara fungera och det gör den också häpnadsväckande bra trots att vi inte alltid är så snälla mot den. Det är viktigt att ha en god rörlighet i ryggraden och ett välfungerande nervsystem, detta ger en god hälsa. 

Vid akut skada sök hjälp fort för snabbast återhämtning.
Helst inom en timme!

Efter justering

Efter ett besök hos kiropraktorn finns det flera saker du själv kan göra för att få igång kroppen igen:
Då är det aktiv vila som gäller, korta promenader och ofta.

  • Sitt så lite som möjligt
  • Gå eller ligg
  • Böj dig inte framåt utan böj istället knäna
  • Gå så mycket som möjligt

Efter justering är det vanligt med ömhet på stället för ditt problem område dels som reaktion på justeringen men även efter palpationen (kiropraktorn känner med fingrarna) från sticka/pirra i nervens utbrednings område, detta kan hålla i upp till 48 timmar men vanligast är ett par timmar.

Det kan även göra ont i nervens utbrednings område och även detta är en bra reaktion efter en justering och uppkommer vanligen dagen efter justeringen, det är dock inte en så rolig reaktion men den brukar vara i upp till ett dygn.

För att minska irritationen kan man använda is på det området som justerats och man kan även använda is på området för nervens utbrednings område. Applicera då is i 15-20 minuter och ta sedan
bort isen.

Vid behov kan isen användas upp till 1gång i timmen. Använd dock ej is direkt mot huden!

Muskulär ömhet på ett stort område oftast ovan eller under det justerade området är ett bra tecken på att kroppen håller på att anpassa sig till de nya förutsättningar som justeringen uppbringat.

Tips och råd för bättre rygghälsa

  • Tag pauser om Ditt arbete består av mycket stillasittande, res Dig upp och gå runt en stund.
  • Sitt eller ligg, inget mittemellan.
  • Sitt med rakrygg o gärna med en kudde i svanken.
  • Använd skor med låga klackar.
  • Sov bara med en kudde under huvudet.
  • Vid kontorsarbete stå gärna en del av dagen.
  • Gå en promenad, varje dag. Även korta promenader hjälper!
  • Böj på benen vid behov att komma ned till golvet.
  • Lyft inte med raka ben.
  • Undvik vridningsrörelser.
  • Undvik att sitta med benen i kors. Att korsa anklarna är helt okej.
  • Sov gärna samma mängd timmar varje natt.
  • Sträck på dig. Tänk Dig lång, sträck på Dig när Du går och står, detta är nyckeln till en god hållning.
  • Sov på sidan eller rygg.
  • Ligg inte med huvudet på soffans armstöd.
  • Sitt inte med plånboken i bakfickan.
  • Justera nackstödet i bilen så att det sitter så högt som möjligt.
  • Minimera avståndet från nackstödet till huvudet genom att resa upp ryggstödet.
  • Se till att bilbältet hålls spänt och håll avståndet till framförvarande bil.
  • Ät frukt och grönsaker varje dag och undvik socker.

© Copyright 2017, Haninge Kiropraktorklinik